Finals!

2 Apr

Ja, ik schaam me diep dat er sinds vrijdag nu pas weer een artikel is.. Echt duizendmaal sorry daar voor! Ik heb echt geprobeerd om een artikel te schrijven, maar vanwege de haast kwam er niks zinnigs uit. Ik heb het dit weekend namelijk heel druk gehad, met mijn sport. Er waren dit weekend, zaterdag om precies te zijn, in Eindhoven de Kampioenschappen ook wel Finals genoemd. De sport die ik beoefen heet Winterguard, of Colorguard.

Nu zul je je zeker wel afvragen wat winterguard is. Ik zal proberen het heel globaal uit te leggen. Allereerst hier even een standaard uitleg:

Winter Guard is een aantal jaren geleden uit Amerika over komen waaien en wordt ook wel Color Guard genoemd, in principe gaat het om hetzelfde: Color Guard is een zeer enerverende hobby voor jonge mensen. Het is een hobby met hierin alle facetten van spel, dans, competitie, conditie, discipline , choreografie

en een flinke dosis sportiviteit. Color Guard wordt beoefend door mensen die houden van de combinatie spanning, inspanning en ontspanning. Het dansen, bewegen en het maken van de choreografie horen bij de ontspanning, de trainingen hiervoor bij de inspanning en de onderlinge wedstrijden bij de spanning.

Dus, wij trainen het hele jaar voor een show (die zelf verzonnen is) en voeren die uit tijdens de contesten. Wij maken tijden een show zoals je al las dus gebruik van veel dans. Maar het belangrijkste zijn de materialen. Voornamelijk de vlaggen waar wij mee gooien en mee dansen, de rifles waar we ook mee gooien en dansen en de sabres waar we dat ook mee doen.

Rifle is echt mijn favoriete materiaal voor in de show, daar ben ik ook het beste in. Het is niet altijd gebruikelijk om alle 3 de wapens te gebruiken in de show per persoon. Je hebt ook mensen die bijvoorbeeld de hele show door alleen vlag en dans doen. Ik doe wel alles (vlag,rifle,sabre,dans). Wat ook heel belangrijk is tijdens een show is dat je performt, je op de juiste drill staat, je timing goed is, je ademhaling. Je moet altijd tijdens het optreden omhoog kijken naar de jury, want die zitten hoog. En je moet mooi lachen, of juist een boze blik of waar je show ook over gaat. Drama is heel erg belangrijk. Ook moet je goede techniek beheersen om al die materialen mooi te kunnen gooien en ook strak te kunnen vangen. Er komt dus best veel bij kijken.

Iedere winter wordt er door Color Guard Nederland een Winter Guard competitie georganiseerd. Deze wedstrijden worden gehouden van januari t/m maart en worden afgesloten met de Nederlandse kampioenschappen (eind maart). De wedstrijden worden gehouden in grote sporthallen. Alle Winter Guard shows worden tijdens een contest bejureerd door 5 juryleden die vooral letten op het totale programma, de individuele (dans)bewegingen, het materiaalgebruik en de uitvoering in het geheel.

Oke genoeg over wat winterguard is. Dus zaterdag waren de kampioenschappen. De eerste show was al om 9 uur ’s ochtends en de laatste om 21.35. Je kan wel nagaan wat voor een ongelofelijk lange dag dat geweest is. Ik lag pas om 3 uur die nacht in mijn bedje. Het was wel echt geweldig, zoals altijd! De sfeer daar is super leuk. Ik ben zelf met mijn team 2e van Nederland geworden met 2.1 verschil in punten wat redelijk weinig is. Daar zijn wij dus ook super trots op. Het filmpje kan ik niet hieronder laten zien, want het staat niet op youtube. Wel heb ik de link. Als je de video niet meteen ziet dan moet je even naar pagina 2 gaan en dan ‘Turning Tables Eindhoven’.

Later die avond werd er gezamelijk de prijzen uitgereikt. Elk jaar wordt alles georganiseerd door CGN (color guard nederland). Dat bestaat uit allemaal vrijwilligers. Dat is dus helemaal te gek. Dus die worden ook bedankt met een bloemetje en een lief woordje. Dit jaar heeft 1 groep uit Nederland bedacht om een flashmob te doen. De vrijwilligers wisten niet wat hun overkwam, was echt onwijs gaaf ook om te doen. Hierboven het filmpje.

Dus, vandaar dat ik even geen artikel heb geplaats. Ik heb het zondag en maandag ook nog super druk gehad. Oke is geen excuus, i know. Zal niet meer gebeuren!

Eén reactie to “Finals!”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Thanks sweeties! + birthday presents. « Rachels blog. - 3 mei 2012

    […] vorm van een geweer zoals het bedeltje en het materiaal wat ik het aller liefst doe met mijn sport winterguard. Ik zou het nog liever doen dan vlaggen, waar het om bekend staat, echt waar! Daarom betekend dit […]

Geef een reactie

